Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozhovor s Patrikem Surtrem, který je svým stylem odborníkem na tetované písmo a blackwork

Patrik tetuje převážně písmo a hodně velké, černé plochy. Jezdí hostovat i do zahraničí a nedávno spolupracoval s Valeriem z Brutal Black project.

Odkud jsi, kolik ti je a kdy ses poprvé setkal s tetováním?

Jsem z Prahy z Letňan, města hříchů. Poprvé jsem se s kérkama setkal, když jsem začal vnímat a pamatovat si svět – můj děda byl sjetej od hlavy až k patě z krimu…

Je mi 25let.

A co tě vedlo k rozhodnutí stát se tatérem, nebo co bylo tím prvotním impulsem, že ses tak rozhodl?

Prvotní impuls byl v asi 13 letech, kdy jsem začal jezdit motokros a mtb freeride. Tenkrát team Metal Mulisha byl pro mě modla, borci pankáči plný kérek, a já sem si řekl – já chci být taky pokérovanej a jezdit jako bůh… Taky děda mi dodal plno inspirace.

Jak dlouho tetuješ a začínal jsi u někoho, nebo hned ve vlastním salonu? Jaké byly začátky?

Tetuju už 7 let. Začínal jsem doma. Tetovat kamarády a sebe bylo to fajn, ale po nějakým čase to začalo štvát naše, tak jsem nastoupil do studia. Začátky pro mě byly těžký. Tenkrát jsem neměl koho se zeptat, bavil jsem se jen s lidma z motokrosu. Učil jsem se dlouho. Ale když si za tím jdeš, vše si dohledáš, a hlavně se učíš kérku od kérky… jednou to přijde!

A do studia jsi sel k někomu, nebo jsi hned jel sólo ve vlastním?

Do studia Alien Tattoo v centru Prahy, na svoje jsem nesehnal peníze.

Tvůj styl je velice specifický, můžeš ho lidem trochu představit? Říká se tomu nějak?

Můj styl? Hele, jak se to řekne. Já jsem se dlouho hledal. To, co dělám teď, ani nevím, jak nazvat. Asi lettering a hodně temný věci. Asi bych to nazval blackworkem. Beru inspiraci v hudbě, filmech, dokumentech a hlavně fantazii… Poslouchám blackmetal, tam beru inspiraci v logách kapel a hudbě, občas mám náladu na depressive black metal, tak si to pustím a maluju. Občas jen Slayer a vyjde něco lehčího. Když dělám motiv zvířat a lidí beru inspiraci z fotek různých stránek, které jsou 18+, a k tomu přidám prvky z filmu o exorcismu. Je toho moc. Jezdím na motorce v lese, a když mě zaujme tvar stromu nebo keře, vyfotím si to, a potom z té fotky beru inspiraci pro lettering. Je to těžký říct, přímo z čeho se inspiruju. Občas mě nějaký crazy věci napadnou i při cestě do práce.

A jaké strojky ke svojí práci používáš?

Hah, no to je těžký… Myslím si, že na strojku úplně nesejde, práci dělá tatér, a když víš, uděláš to s většinou strojků. Každopádně jsem tetoval 5 let cívkama, na které nenechám dopustit, ale k otázce – používám VladBlad, protože to, co ty strojky dokážou, je nepředstavitelný… Ale mám k tomu FK Irons Spektra Direkt 2, a to je taková rotační cívka…. miluju Spektru, je to silný a ostrý, ale pro mě je základem silný ostrý strojek s hodně těžkým gripem… těžký velký gripy jsou pro mě základ. Takže FK Irons Direkt 2 a VladBlad Proliner.

Máš nějaké oblíbené motivy, nebo naopak něco, co tetuješ nerad nebo rovnou odmítáš?

Miluju realistiky a věci ze záhrobí… Nerad tetuju lidi, co přijdou a nenechají si poradit. Víš, přijde ti chlap do studia a řekne „Tohle z fotky chci!“. Řeknu mu ok, já to předělám a udělám to podobný (když jde o lettering), nebo mu řeknu: jdi jinam… Ležatý osmičky a věci bez nápadu nedělám… Nerad tetuju věci, jako jsou japanese a mandala atd., já ani nevím, co ta mandala znamená, natož třeba Japonsko nebo maori, tak je lepší říct ne. Co musím odmítat jsou barevná tetovaní, mám problém s barvama, já neumím poznat, jaká barva sedí k té druhé… Nemůžeš dát žlutou k zelené a červené, chápeš, ne? Barevný kérky prostě nedávám, nemám na to ten cit v očích.

Dělá tento styl ještě někdo jiný v ČR, nebo kolik je takových taterů třeba v Evropě?

Hele, tyhle dark věci jako portréty atd. dělá moc lidí, a uznávám, že jsou lepší. Ten lettering nevím, pár lidí jsem našel, ale nikdo není podobný tomu mému. Tím netvrdím, že jsou nic moc a že jsem nejlepší, ale v ČR frčí něco jiného! Ale poznal jsem tatéra ve studiu, který dělal lettering taky, ale maloval to podle fotek Straumeho atd… Lidí v Evropě je moc, ale já uznávám jen pár lidí, jako je Gromov6666 nebo Youngherted Felix a 616btl, Straume atd. Jsem s těma lidma v kontaktu a jsem za to rád.

Na což navazuje i další otázka, co ty a hostovaní v zahraničí, jezdíš někam do světa?

Jezdím hostovat moc rád, hlavně Švédsko, Finsko, Norsko. Ve Švédsku jsem i žil a bylo to super, tam se ležatý osmičky netetujou a jede tam tenhle metal. Potom jezdím Německo a UK. Letos jedu do Kalifornie, město Temecula, kam mě pozval celý team Metal Mulisha dělat jim kérky, jezdit a tetovat lidi z ulice letteringem a blackworkem. Z Finska si pro mě přijela dokonce tatérka, že mě potřebuje ve studiu.

To vypadá, že jsi známější ve světě, než u nás v ČR. Kdybys měl odhadnout, jestli jsi potetoval více lidí u nás, nebo mimo ČR, jaký by byl výsledek?

Víc kérek v České republice, to 100%. Ale víc kvalitních kérek, tím myslím můj styl, rozhodně ve světě, ale teď žiju v ČR a věřím, že se to lidi u nás naučí mít rádi a budou chodit na lettering a dark věci víc. Uznávám, i že vidím postup v lidech, že ví, že to je něco nového a chtějí to.

Čím myslíš, že to je? Lidi nejsou na lettering zatím připraveni, a proto si ho tetují jen zřídka, nebo je to pro ně zatím spíš velká neznámá a mnohdy ani neví, že něco takového existuje?

Odpověď je jednoduchá. Když ti pošlu návrh „family forever“ v textu, který nepřečteš, řekneš mi ne, nechci to, děkuju. Když ukážu kérky, tak mi lidi řeknou „co to je?“. Lidi to neznají, blackmetal v ČR poslouchá minimum lidi a zatím to nechápou. Ale věřím, že budou. Zrovna nedávno mi napsala holka, že chce kořeny stromu s blackworkem na předloktí jako cover. Napsal sem jí „pojď udělat blackwork a místo kořenu lettering“, poslal sem jí návrh a i ta krásná holka z diskotéky mi řekla: To chci! A odůvodnila to tím, že bude mít vše, co chtěla, plus pár slov v tý kérce, ale ostatním může říct, že je to jen abstrakce. Když to tak vezmu, i lidi jako Musa (pro mě bůh v kérkách) dělal čárance, já to dělám taky, ale kroutím to tak, že to i přečteš.

Tím se ani náhodou nesrovnávám s Musou, to je pro mě nadtatér a na něho nemám a nikdy mít nebudu

Co říkáš na situaci ohledně tetování v ČR? Jsou tady tatéři ve své práci srovnatelní alespoň trochu se světem, nebo to tu je oproti jiným zemím hodně pozadu?

Myslím, že máme moc dobré tatéry. Ale rozdíl tu je, ale není to v kérkách. Velký rozdíl je v jednání a to mě vyložené sere, český tatéři neporadí a jen haní druhé. Hele ve Finsku, Švédsku je fórum, kde si tatéři posílají lidi, protože to zrovna netetují… Myslím tím přijde holka do studia a řekne ti: Chci portrét plný barev atd. Řekneš jí „Hele, u nás to nikdo nedělá, ale támhle Roope z Pori to umí, máš to o 200 km dál, ale kérka bude top!“ Ty lidi za tím jedou! Stejný jako ceny, borec s kérkou peep nad okem si otevře studio, dá ceny základ 800 – 1000 Kč a machruje, jak má plný studio, to ve světě není… To mě mrzí, stejně tak jako pomoc novým taterům… To hejtovani v ČR je a asi bude… Já radím lidem a neřeším to, musíme být kamarádi. Jak budeme všichni hnát tu kulturu jen na tom, kdo bude lepší, půjde to do ještě většího hnoje, než to je…

To máš bohužel pravdu, ale třeba se to časem zlepší, nebo v to alespoň budeme doufat. Máš v ČR nějaké oblíbené tatéry, nebo přímo vzory, které z nějakého důvodu obdivuješ za to, co dělají?

V ČR mám rád Tomáše Fullsacka, je originální a oldschoolak v tom, jak se k tomu staví a chová, ale většinu neznám. Neříkám, že je nemám rád, ale to hejtování atd. mě odrazuje. Jo, mám pár lidí, které znám z netu a respektuju je, ale nebyla možnost s těma tatérama mluvit, tak o nich nemůžu říct nic. Ale mám tu pár tatérů, kteří dělají neotrad, abstrakt a realistiku, ty lidi mě neznají, a už ví, že mě nemají rádi… Ty mám u výfuku a neřeším je, ať si každý dělá, co chce, ale nekopíruj, dělej to, co děláš, a nehejtuj. Ve finále reprezentují ty práce, ne to, co říkáš!

Když tak hodně cestuješ, jsou ve světě teď nějaké nové styly nebo novinky, co se týče tetování?

Ve světě je hodně nových věci, ať už v letteringu, realistice, neotradu, dotworku atd. Já myslím, že nových věci je moc, ale v ČR když to ukážeš trochu jinak, budeš za kopírku. Každopádně věci jako dávat lettering do portrétu? Dnes tam narvou blackmetal lettering, ale teď tam dávají graffiti a je to pecka! Už jen to, když jsem já s Valeriem udělal rukáv blackwork x lettering, je to nové a lidi v ČR to milujou, chce to sledovat. A novinky v tetování? Jsme pozadu… Ve Švédsku používají tolik nových věcí, ale v ČR to je drahé a nedostupné. Mně před 2 rokama ukázal tatér ve Švédsku HUSH a granulky do vody na nabobtnání vody a inkousty atd., ale v ČR to je drahý, tak to nedováží, a tím o tom nevíme.

Co ta tvoje nedávna spolupráce s Valeriem z Brutal Black project? Kdo koho oslovil a jak tato spolupráce vůbec vznikla?

Valerio přijel do Prahy a řekl mi, že můžeme udělat kolaboraci, kdybych chtěl, protože můj styl se hodí k tomu jeho stylu. Tak jsem sehnal holčinu a řekl jsem mu, jdeme na to… Netušil jsem ale, že první 4 hodiny budeme jen malovat na papír a potom hodinu na kůži a až pak jedem… No holčina netušila, co se bude dít, a když sem to viděl, tak ani já nic netušil… Brutal Black projekt je něco, co si musíš zažít… S tím člověkem zacházíš jako s masem na jatkách a nevnímáš ho. Já na to ale nemám, dodělal jsem svou část a pak čekal na Valeria. Ale dal mi možnost rukáv navrhnout z 90 % a poradil mi hodně věci a vážím si toho. Ve finále jsem pod jehlu šel i já a přesto, že mu při kérce nadáváš a nesnášíš ho, tak po kérce si rád! Kvalitnější blackwork neznám. Ta spolupráce mi dala moc věcí, ať už jednaní s lidma, tak jak tetovat atd.

Na průběh celého rituálu, jestli se tomu tak dá vůbec říkat, jsem se chtěl právě zeptat. Jak zákazníci zvládají tu bolest, protože když jsem viděl záběry, jak celé tetování vzniká, musí to byt docela nářez, nehledě na to, jak velké plochy se dělají.

Hele, průběh z videa si řekneš „fakt náročný, bych asi nedal“, tak ve finále to je asi takhle: borec s černýma očima cca 2m vysoký tě pozdraví a jde si chystat věci. Potom tě zavolá a ty stále netušíš! Lehneš si a začne, 35 magnum se ti zarve do kůže, cívkáč sotva šlape a ty trpíš. No, on ale jede jak magor! 2 hodiny 30 minut a máš komplet černou ruku bez nutných oprav… Jede si to svoje a kroutí s tebou na všechny strany, vysvětluje to tak, že čím víc uvolněný seš, tím míň tě to bolí, a tím rychleji to má hotové. Říct si o pauzu máš moznost když už tak max. jednou. Chová se jak prase, ale ví, co dělá! Doporučuju dělat to, co chce, on ví, proč to dělá, není to hlupák. Když holka málem zkolabovala, já byl vystrašený, on se usmál a řekl mi „To vydrží”, má ty těla přečtený. Jak říkám, je to náročný, ale cítíš, že seš s profíkem. Čím víc se uvolníš, tím dřív to máš, a tím víc si tě on přečte! Jako bonus tě kompletně omotá do folie jak šunku a jde si dále svou cestou. Hele, já sám jsem to nechápal, ale jak to vyzkoušíš, zjistíš, že to není přetvářka, ale on ví, co dělá.

Koukám, že toto člověk musí fakt zažit na vlastni kůži. Co dalšího jste společně tvořili, a plánujete do budoucna ještě nějakou spolupráci? Viděl jsem nějakého chlapíka s tetováním po stranách hlavy, končící na bradě. Připomínalo mi to, jako by měl nějakou rohatou masku. To je tvoje práce, nebo jste tvořili společné s Valeriem?

Víc věci ne, nebyl čas. Ale máme v plánu hodně velkou práci, kterou zatím musíme držet v tajnosti, tak se omlouvám, ale bude to moc velký. Hele, chlapík přišel a rozhodl se, že chce kérku na hlavu. No, Valerio to namaloval a šlo se do toho, já to netetoval. Valerio mě při kérovaní zavolal a ukázal mi nové věci, jak dělat tenhle blackwork tak, aby byl černý. To tě nenapadne, ta technika je top, ale i můj Direkt 2 nebo VladBlad na tom uvaříš. Každopádně na náš další projekt se můžete těšit, protože to bude moc velký.

A nějaké další spolupráce s tatéry takového jména jako je Valerio už jsi v minulosti měl, nebo máš něco v plánu s někým takovým?

Spolupráce jako takové asi ne. Každopádně s většíma tatérama jsem kolabo nedělal, jen jsem mohl tetovat u nich ve studiu. Do budoucnosti cca 1 rok mám domluvené 3 velké spolupráce. Prozradím 2 spolupráce z Ruska a jedna z USA Kalifornie.

Asi nemá cenu řešit bolest u těch tvých větších návrhů, ale máš nějaký fígl, jak „přežít“ vetší motivy na nějakém bolestivém místě, kde je hodně vybarvovaní?

Rada pro zákazníka je: přijít vyspaný a najedený, žádný stres. Doporučuju týden až 14 dnů před kérkou jíst hodně ovoce a zeleniny, ty vitaminy nejsou blábol. Funguje to stejně, jako hodně pít vodu, a když už seš moc KO, dáš si banán nebo sladkou tyčinku a jsi na tom lépe. Můj trik v tom, jak tetovat míň bolestivě, nechci prozradit, ale „napni kůži, zatlač na zákazníka, strojek drž jak brk z papouška a poznáš rozdíl“. Já se to naučil na sobě, chtěl jsem mít nohy plný tetování, ale ta bolest se nedala vydržet! Teď mám nohu začerněnou a naučil jsem se, jak být šetrnější. Jak už jsem říkal, chce to trénovat každý den, a nebát se nových věci! A to tetuju bez másla a vazelíny polovinu tetování, ale lidi tvrdí, že to je stejný jako s mazadlem.

A poslední otázka. Co jiné projekty mimo tetování, třeba výstavy nebo něco takového, to tě neláká? V poslední době občas vidím, že tatéři svoje díla i vystavují nebo je propůjčují různým projektům.

Já zatím prodávám obrazy zákazníkům a kamarádům. Když by byla možnost výstavy, neodmítnu. Já maluju designy pro pár motokrosteamů a značek, ale výstavu bych jednou rád dal.

Rozhovor s Patrikem

 

Autor: Michal Konecny | středa 12.9.2018 7:05 | karma článku: 8,87 | přečteno: 599x
  • Další články autora

Michal Konecny

Rozhovor s Anukou o jejich upířích zubech

Pokud máte v plánu upíří zuby a nebo se o tomto tématu chcete něco málo dozvědět, je tu nový rozhovor s Anukou, která si tyto zoubky nechala udělat.

9.2.2022 v 15:44 | Karma: 4,15 | Přečteno: 276x | Diskuse| Hobby

Michal Konecny

Rozhovor s lékařem Jiřím Karáskem na téma: Nastřelování náušnic vs. klasické propichování

Mudr. Jiří Karásek je ORL lékař z Brna, který jako jeden z mála u píchaní uší zastává metodu klasické jehly, místo v dnešní době nejčastěji používaného nastřelování pomocí pistole.

10.4.2021 v 11:52 | Karma: 7,60 | Přečteno: 1361x | Diskuse| Ostatní

Michal Konecny

Rozhovor s tatérem Ondrou o tetování zvané Blackwork

Blackwork tetovaní je v poslední dobe čím dál diskutovanější téma a s jeho stoupající oblibou, je kolem i spoustu otázek, tak jsem vyzpovídal tatéra Ondry, který je jeden z českých tatéru, věnující se Blackwork tetování.

5.4.2021 v 0:32 | Karma: 5,85 | Přečteno: 549x | Diskuse| Hobby

Michal Konecny

Mobilní hra - Battle Prime

Je rychlá a akční týmová TPS (Third-person shooter, střílečka z pohledu třetí osoby), kde budete bojovat 6 vs 6 na několika různých mapách v team deathmatch módu.

3.3.2020 v 16:50 | Karma: 3,01 | Přečteno: 125x | Diskuse| Ostatní

Michal Konecny

Motivy tetování z automatu na žvýkačky od Lukáše Hofmana

Lukáš je tatér z Plzně, který svým zákazníkům nabízí opravdu neobvyklou možnost výběru motivu. Za 1000kč si zatočíte na automatu, ze kterého běžně padají žvýkačky, u Lukáše různé motivy a co Vám padne, to se tetuje. K tomuto nápad

27.3.2019 v 0:35 | Karma: 5,74 | Přečteno: 446x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 9
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 665x
Jmenuji se Michal, je mi 37 let, jsem z Brna a rád bych se s vámi podělil o mé poznatky v oblasti zdobení těla a spoustu dalšího, co vás snad bude zajímat. Více článků na toto tema můžete najít na mém webu http://bodymods.eu/

Seznam rubrik